SELAMAT DATANG KE BLOG



24.4.08

Harapan Rakyat Kedah dan Sabar....

Kemenangan Barisan Rakyat di Kedah sesuatu yang terlalu besar buat majoriti rakyat kedah. Pastinya kepada ahli dan penyokong PAS suatu penantian yang panjang. Kepada rakyat yang membuat perubahan dalam pilihanraya kali ini, PAS dan BR adalah alternative kepada segala kegawatan yang dihadapi. Mungkin kepada penyokong BN suatu kejutan dan cukup suspen untuk melihat suatu pembahruan yang mungkin boleh mehilangkan UMNO/BN pada peta politik Kedah atau ada juga yang merasa lega agar PAS/BR dapat melakukan sesuatu yang mereka pun cukup jemu selama ini terhadap kebobrokan UMNO/BN, agar dapat menjadi suatu pengajaran kepada pemimpin mereka.
Nyatanya rakyat Kedah meletakkan sebuah harapan yang terlalu besar kepada kejayaan rakyat pada 8 mac 2008 yang lalu. Sejak 9 mac bermula kuasa rakyat. Saya mula menerima aduan hingga ke hari ini. Panggilan telefon dan sms peringkat awal sehingga tak terjawab. Yang `call’ kata awat YB tak jawab telefon, yang jumpa kata bila nak boleh sembang ni asyik duk jawab telefon saja… itulah timbunan harapan dan masalah rakyat.
Seperti banyak aduan dan harapan rakyat di blog ini, saya sedaya upaya memahami dan mencari jalan untuk bersama kita keluar dari semua itu. Dalam kebanyakan dialog dan perjumpaan saya mengharapkan semua orang jangan `berhadapan’ dengan saya dan kerajaan baru ini. Saya menyeru untuk kita `bersama’ mencari jalan keluar dengan berada bersama sebaris, bukankah kami yang dipilih ini dipanggil pun sebagai wakil rakyat. Insyallah harapan dan masalah rakyat semua menjadi tanggungjawab kami yang anda pilih.
Dikira dalam tempoh awal ini kita sudah Berjaya! Belum 60 hari rakyat dah melihat kepada masalah perparitan, perumahan, masalah pemngambilan tanah, lampu jalan, bantuan kemiskinan, nasib golongan kurang upaya, penjaja kecil, pasar malam, sampah, maritim, sosial, belia, kemudahan awam, kesihatan dan tak kurang juga yang minta bantuan bayar yuran sekolah, wang untuk perubatan, modal perniagaan, bayaran bil utiliti dan lain-lain. Lebih menarik seminggu dua awal, laporan mengenai keterlibatan si pulan si pulan samada dikalangan orang politik dan kakitangan kerajaan yang terlibat dengan bermacam-macam skandal bertalu-talu datang. Ini tidak akan menjadi perhatian sekiranya proses penting untuk mendapat keyakinan dan kepercayaan rakyat atau kestabilan kuasa belum berjaya diselesaikan.
Tahniah kepada YAB MB atas kejayaan ini. Peringkat nasional pun kita belum dengar rakyat bertanya tentang koridor ekonomi atau benda-benda lain, sebab secara separa sedar rakyat tahu kestabilan kuasa kerajaan pusat di bawah PM Pak Lah bukan sahaja tidak stabil, tapi kerusi PM itu sendiri sudah dirasakan terlalu panas.
Cuma semua yang memimpin harus ingat, PAS/BR ni ada aura. Aura keadilan, mesra rakyat, kebajikan, amanah, bertanggungjawab, Islam, membela rakyat dan golongan bawahan, anti penyelewengan, rasuah, kroni, pembaziran dan lain-lain lagi mesti dipertahan dan disegerakan terjemahannya. Rakyat menanti ini semua selepas merdeka buat kali kedua setelah 50 tahun.
Untuk rakyat saya kira kita perlu bersama dengan perubahan ini, dengan kekuatan keazaman untuk bersama-sama menjadai rakyat yang bertanggung jawab dan bersih. Sikap ini akan membantu mempercepatkan pengisian perubahan ini. Jangan kita bina semula kemungkaran di atas robohnya kemungkaran lalu. Kesabaran dan kerjasama untuk membina semula negeri tercinta ini menjadi tanggungkjawab kita semua.
Jangan semua perkara yang sudah berakar selama ini hendak kita selesaikan dalam tempoh 60 hari ini. Rumah yang kita ambil ini bukan sahaja buruk dan berlubang-lubang, tapi juga ada banyak `hantu’ yang perlu dimasukkan kedalam botol dan dibuang ke laut.
Mungkin Kelantan boleh dijadikan contoh. Masih ingatkah kita? Dulu tv selalu melaporkan air di Kelantan kotor berkeladak untuk diminum. Sekarang mana pergi semua itu? Air Kelantan Sdn. Bhd. dah jadi syarikat pengurusan air yang dihormati. Selepas 4 penggal rakyat Kelantan mendapat skim kifaalah, RM2500.00 hadiah kematian dimana boleh dapat kalau tidak di Kelantan! Isu pembangunan pun dah tak berbunyi. Yang pasti ketelusan kerajaan PAS/BR dan komitmen rakyat di Kedah berserta doa dan munajat kepada Allah insyaallah akan membawa kita kepada `Kedah Sejahtera, Nikmat Untuk Semua’!